Máxima in India: bakken én bukken in Mumbai

In de smorende hitte representatief rondlopen en ook nog ingewikkelde financiële zaken afhameren: Hare Majesteit had het er maar druk mee.

De derde en laatste dag van haar bezoek aan India bracht koningin Máxima door in Mumbai, waar ze eer zag van haar werk als VN-adviseur die financiële diensten beschikbaar wil maken voor iedereen.  

Met 33 graden en een hoge luchtvochtigheidsgraad was het geen erg comfortabel weer in Mumbai, maar als ze er al last van heeft, laat Hare Majesteit dat niet zo snel merken. En het scheelt dat in de hotels en auto's natuurlijk de airco volop draait.

En dit is dus de reden dat royals nooit diepe decolletés dragen: een mens moet zedig kunnen bukken (al is de rok zo te zien wel van euh, zeer luchtig materiaal gemaakt). 

De dag begon met een bijeenkomst van het 'CEO Partnership for Financial Inclusion'. Dit informele samenwerkingsverband van tien internationale bedrijven (Ant Financial, AXA, Bharti Airtel, Mastercard, PayPal, PepsiCo, Rabobank, Santander Bank, Telenor, Unilever) kwam op uitnodiging van Koningin Máxima in januari voor het eerst bijeen tijdens het Wereld Economisch Forum in Davos.

Onder haar bezielende leiding sprak men destijds af ze hun kennis en ervaring op het gebied van inclusieve financiering met elkaar gaan delen en dat zij gaan samenwerken. Bij de bijeenkomst Mumbai waren de lokale CEO’s aanwezig en werd besproken wat er inmiddels al is afgehamerd sinds januari, om mensen uit armoede te krijgen.

Daarnaast had koningin Máxima een gesprek met vertegenwoordigers uit de private sector in India over de ontwikkeling van klantgerichte financiële producten. Dat zijn overigens niet deze heren, dit zijn maaltijdbezorgers. Het is altijd nuttig als mensen die elkaars taal niet spreken gewoon wild gaan gebaren, nietwaar? 

Dat haar VN-werk daadwerkelijk ergens toe leidt, bleek uit haar bezoek aan de ‘dabbawala’s’ dat begon met de gebruikelijke opwinding.

Dit zijn eerder genoemde maaltijdbezorgers van warme lunches, een specifiek fenomeen voor Mumbai. De Dabbawala Associatie werkt samen met de digitale bank PayTM. Deze biedt de dabbawala’s een digitale bankrekening zodat klanten mobiel kunnen betalen: hier doen ze het even voor. Dit is veiliger, bespaart tijd en is typisch een van de dingen die ze voor ogen heeft: mensen helpen zelf meer welvaart te verwerven.

 

Foto's © ANP / Patrick van Katwijk

Laatste nieuws