Column Ella: Hello Kitty

Leven aan de randen van een koningshuis is geen benijdenswaardige positie.

Leven aan de randen van een koningshuis is geen benijdenswaardige positie. De eredivisie is leuk, daarin ben je als royal onder de pannen. Maar als je zevende in lijn van troonopvolging bent, zoals prins Nikolai van Denemarken, of lid bent van een koningshuis dat nog slechts in naam bestaat, zoals prinses Maria-Olympia van Griekenland, moet je het zelf uitzoeken.

Nu betreft het hier popjes die in een hoge mate van welvaart zijn opgegroeid. En ondanks het feit dat ze worden geacht zich als gewone burgers te kunnen redden, leven ze in de veronderstelling dat ze door die titel, die hen is komen aanwaaien, wel degelijk bijzonder zijn.

Een opleiding volgen die leidt tot een mooi en nuttig vak – pakweg, docent, politieagent of ambulance-medewerker – komt niet in ze op. Ze willen aanzien en glamour, alsof ze toch ‘echte’ kroonprinsen en -prinsessen zijn. Recentelijk spelen modehuizen daar briljant op in door deze C-royals in te huren als ambassadeurs en modellen. Het is weer wat anders dan een wandelende tak uit Oekraïne op de catwalk en het levert leuke publiciteit op. Kniesoor die erop let dat aristo’s meestal geen modellenmaten hebben en de uitstraling van een natte krant. Neem prinses Maria-Olympia, die slechts één gezichtsuitdrukking heeft: wezenloos. Eleonore von Habsburg is een fletse jongedame die eens vroeg naar bed moet (of door eeuwen inteelt aan chronische bloedarmoede lijdt). Lady Amelia Windsor loopt vol vreugdeloze minachting feestjes af in beeldige kleren. En Nikolai kijkt, on- danks zijn weelderige krullen, toch vooral als een verdwaald pips hert in de lens. Dus ik vermoed dat de aristotrend fluks zal overwaaien, want als deze edelen zichzelf al niet kunnen verkopen, is er weinig hoop voor de spullen die ze aanprijzen. Op eentje na: Lady Kitty Spencer. Oudste dochter van de 9de Graaf Spencer, in het bezit van een stamboom die zo ver terug- gaat dat de Windsors er nouveau riche naast lijken. Volle nicht van prinses Diana. Bloedmooi, tikje wulps, Dolce & Gabbana wisten niet hoe snel ze haar moesten inlijven.

Kitty haalde haar masters in ‘luxury brand management’ aan de European Business School in Londen en managet haar eigen luxury brand met verve en humor. Desnoods kruipt ze zelf even achter de naaimachine om een designer luipaardprintje in elkaar te zetten. Met een tiara op en zoveel lol dat ik het lor onmiddellijk wil hebben. Bottega Veneta hengelt naar haar, Ralph Lauren wil haar exclusief voor Amerika, Bvlgari gaf haar een eigen campagne – Kitty kan inmiddels kiezen, draagt nog altijd haar eigen koffers en bekijkt haar groeiende sterstatus met een vette knipoog. Het is een geruststellende gedachte dat ook in zo’n hype persoonlijkheid het uiteindelijk wint van een titel waar niets voor hoeft te worden gedaan.

Laatste nieuws