Wat? Krijgt WhatsApp reclame?

De dag waarvan je wist dat die zou komen... WhatsApp gooit een jaar nadat het overgenomen is door Facebook de deur open...

De dag waarvan je wist dat die zou komen… WhatsApp gooit een jaar nadat het overgenomen is door Facebook de deur open voor adverteerders. *huilt*

Wat betekent dit voor jou

Bedrijven krijgen straks de mogelijkheid om je een commercieel berichtje te sturen. En daar zitten we als gebruikers eigenlijk niet op te wachten. Na al die appgroepen waar je steeds verplicht een antwoord moet geven, krijg je straks nog een adverteerder die je lastig valt. Althans, dat valt te lezen in de gebruiksovereenkomst die WhatsApp vandaag heeft aangepast. 

Het gekke is dat WhatsApp het bedrijven altijd heeft verboden om met ons gebruikers te communiceren. Maar nu – na overname van Facebook – kan het ineens wel.

WhatsApp zal zich in het begin richten op meldingen van bijvoorbeeld jouw bank over een potentieel frauduleuze transactie, of een melding van een vliegmaatschappij over een vertraagde vlucht. Daarmee volgt de app het voorbeeld van Facebook Messenger. 

Commerciële berichtjes

Een woordvoerder van WhatsApp kan niet zeggen of er reclame in de app verschijnt, maar bevestigt alleen dat dit wel mogelijk wordt door de aanpassing in de gebruiksvoorwaarden. Een voordeel: je zult niet doodgegooid worden met banners, maar goed, of je nu zit te wachten op extra berichtjes van mensen die je niet eens kent? Vliegtuigmaatschappijen daargelaten, want zo’n ‘vertraging-sms’ krijg je nu vaak toch al – hetzij op een andere manier.

Naast reclame wil Facebook de WhatsApp-nummers gaan koppelen aan het social medium. “Dit stelt ons in staat om betere vriendsuggesties te doen en jou relevantere advertenties te tonen”, aldus WhatsApp. Maar lieve WhatsApp als de mensen met wie je whatsappt nog niet je Facebook-vrienden zijn, dan is dat met een reden. Dus op die suggesties zitten wij persoonlijk niet te wachten.

Jij wel?

Lees ook:

Beeld: iStock, bron: RTL nieuws

Laatste nieuws